دومین دوره عالی مذاکرات اقتصادی بین المللی

  • تاریخ برگزاری

    ۳ مهر ۱۳۹۸

  • محل برگزاری:

    دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه

  • زمانبندی:
    • اصول و فنون مذاکرات بین­المللی (به مدت ساعت) دکتر محمدحسین شیخ‌­الاسلامی
    • روان­شناسی مذاکرات بین­‌المللی (به مدت ۴ ساعت) دکتر منصور رحمانی
    • مذاکرات میان­‌فرهنگی در سطح بین‌­المللی (به مدت ۴ ساعت) دکتر محمدرضا دهشیری
    • آداب رفتار و تشریفات بین­‌المللی (به مدت ۸ ساعت – عملی و نظری) دکتر علی محمد بیدارمغز

آثار تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر بدنه اقتصاد کشور به صورت ملموسی مشهود گردد و صاحبنظران بر این باورندکه در این شرایط فرصت و تهدیدهای بسیاری پیش روی بنگاه‌های اقتصادی کشور وجود دارد.
شرایط به گونه ایست که لزوم حضور قدرتمند بخش خصوصی اقتصاد در فضای مناسبات بین المللی کشور بیش از پیش احساس می‌شود و یقینا این رویکرد اصلی دیپلماسی اقتصادی کشور مشارکت بیشتر این بخش را میطلبد.

فرصت موجود اینست که از یک سو کاهش درآمدهای نفتی ایجاب می‌کند تا دولت به سمت صادرات غیر نفتی و حمایت از بخش خصوصی اقتصاد متمایل شود و از دیگر سو افزایش نرخ ارز برای بسیاری از بازیگران اقتصادی فرصت بسیار مغتنمی برای افزایش صادرات و ورود به بازارهای جهانی فراهم آورده است.
لکن حضور در بازارهای بین‌المللی با هر هدفی که صورت گیرد علیرغم نیاز به زیرساخت‌های فنی و اقتصادی برای طرف‌های مذاکره، قطعا مستلزم ظرفیت-های بسیار ظریف در مهارت‌های مذاکره‌کنندگان اقتصادی کشورها است که می‌بایست پیش از حضور در هر جلسه‌ای به عنوان سفیر توانمند و مقتدر اقتصاد کشور خود بتوانند با بهره‌مندی از ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی موجود از منافع استراتژیک و اقتصادی مدنظرشان دفاع کنند و با یک منطق برنده-برنده در جلسات پیش رو پیروز خارج شوند.
این نیاز استراتژیک در سفرای اقتصادی و صنعتی کشور، می‌طلبد تمامی ارکان نظام اعم از حاکمیتی و خصوصی هرآنچه را که در توان دارند به اشتراک بگذارند تا بتوان از این برهه خطیر به سلامت و با کمترین هزینه عبور کرد.
لذا موسسه مطالعات خلیج‌فارس با همکاری دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه که بازوی اصلی این نهاد جهت تربیت دیپلمات‌های ایرانی است، اقدام به طراحی و تعریف اولین دوره عالی تربیت مذاکره‌کنندگان ارشد اقتصادی بین‌المللی کشور ویژه مدیران ارشد بنگاه‌های برتر اقتصاد ایران در ظرفیت بسیار محدود نموده است.
این دوره که براساس نیازسنجی علمی شرایط موجود و با هدف توانمندسازی بخش خصوصی اقتصاد کشور به عنوان موتور محرکه توسعه و بازوی اصلی دیپلماسی اقتصادی کشور طراحی گردیده است در قالب یک دوره جامع 20 ساعته با بهره‌گیری از اساتید سرشناس این حوزه در محل دانشکده روابط بین-الملل و تالار دیپلماتیک وزارت امور خارجه برگزار خواهد شد