نشست ملی اوراسیا پلی به سوی تجارت آزاد جهانی

  • تاریخ برگزاری

    30 مرداد ماه ۱۳۹۹

  • محل برگزاری:

    سالن همایش های بین المللی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

حضور در بازارهای نوین تجاری، راهبرد اصلی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم و راهکاری استراتژیک برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور است و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان اقتصادی 750 میلیارد دلاری پس از انعقاد تفاهم تجارت ترجیحی با ایران به عنوان یکی از شرکای کلیدی تجاری کشور در دستور کار شناسایی ظرفیت‌های بازار و فرصت‌ها‌ی سرمایه‌گذاری قرار گرفته است.
لذا در راستای اهداف کلان دیپلماسی تجاری کشور مبنی بر توسعه صادرات غیر نفتی، مرکز آموزش بازرگانی ایران وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری موسسه مطالعات خلیج‌فارس به عنوان دبیرخانه این رویداد ملی، در نظر دارند با حمایت سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور رایزنان بازرگانی، مسئولین میزها و اتاق‌های مشترک کشورهای 5گانه عضو اتحادیه و با دعوت از فعالان اقتصادی بخش خصوصی، به تاریخ 5 تیرماه 1399 در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما اقدام به برگزاری اولین نشست ملی اوراسیا پلی به سوی تجارت آزاد جهانی با محوریت رمزگشایی از فرصت‌های توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نماید.

قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند. این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اورآسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است.
با توجه به تنوع بازار و تنوع منابع موجود در کشورهای عضو این اتحادیه پیوستن به آن یک فرصت قابل توجه برای اقتصاد ایران ایجاد می کند و می توان از این طریق بخشی از اثر تحریم ها را جبران کرد . قطعا ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری با این اتحادیه می‌تواند دروازه جدیدی برای اقتصاد ایران باشد که بتواند با سایر اعضا به راحتی روابط اقتصادی برقرار کند و یا روابط خود را توسعه دهد.
پیوستن به این اتحادیه، مزیت‌های اقتصادی بسیاری برای ایران به دنبال دارد از جمله آن می‌توان به تخفیف‌های تعرفه‌ای برای صادرکنندگان ایرانی به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد. همچنین از آنجا که اتحادیه اوراسیا با کاهش استفاده از دلار، سهم پرداخت‌های تجاری با ارز ملی را به ۷۰ درصد افزایش داده، می‌توان به کاهش استفاده از دلار در مبادلات تجاری خوشبین بود که این اتفاق در شرایط کنونی تحریم برای تجار ایرانی امیدوارکننده است.
این توافق که بعد از دو سال مذاکره به نتیجه رسیده، از هفته اول آبان ۹۸ ماه اجرایی شده است. قرار است موافقتنامه تمام عیار تجارت آزاد با اوراسیا امضا شود و از سه سال دیگر تقریبا تمام کالاها مشمول کاهش تعرفه خواهند شد.
براساس این موافقتنامه، ایران از اتحادیه اقتصادی اوراسیا امتیازات گمرکی خاصی دریافت کرده و کشورهای این اتحادیه هم این امکان را خواهند داشت تا حجم صادرات خود به ایران را تا ۷۵ درصد افزایش دهند. ایران نیز می‌تواند با امتیازاتی که دریافت می‌کند، صادرات کالاهای خود به مقصد پنج کشور اوراسیایی را تا چند برابر افزایش دهد.
این امتیازات ۵۰۲ قلم کالاهای مختلف در حوزه‌های مواد غذایی، مواد مصرفی شیمیایی، محصولات ساختمانی، صدور خدمات فنی و مهندسی، محصولات صنعتی و محصولات کشاورزی از سوی اتحادیه اورآسیا و ۳۶۰ قلم کالا در همان موارد مشابه را از سوی ایران شامل می‌شود که در مجموع کل اقلام مشمول در موافقتنامه به ۸۶۲ مورد می‌رسد.
از مزایای پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا می توان به ایجاد پل ارتباطی برای اتصال به بازار با بیش از ۱۸۰ میلیون نفر و بازار بالقوه‌ای برای افزایش صادرات کشور اشاره کرد. همچنین تنها روسیه، یعنی بزرگ‌ترین کشور اتحادیه اوراسیا بازاری ۱۴۰ میلیون نفری پیش روی تجار ایرانی قرار می دهد. تولید ناخالص داخلی منطقه در مجموع ۱.۹ هزار میلیارد دلار است که ۳.۲ درصد GDP جهان را تشکیل می‌دهد.
اگرچه هم اکنون تنها پنج کشور عضو این اتحادیه هستند، اما بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی از جمله چین، اندونزی، کره جنوبی، هند، مصر، صربستان و حتی برخی کشورهای حوزه آمریکای لاتین برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده اند.
از این رو تلاش ما در این رویداد براین است با رمزگشایی از فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در این بازار پویا و نوظهور، جامعه فعالان اقتصادی کشور را با امکانات توسعه فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی در این فضا و در شرایط تحریم آشنا نماییم.