اولین جشنواره ملی حاتم (حمایت از تولید ملی)

  • تاریخ برگزاری

    ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۷

  • محل برگزاری:

    سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

در ایران معاصر با توجه به شرایط اقتصادی موجود و چیدمان دولت‌های پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی، سال‌ها موضوع سرمایه و سرمایه‌داری امری نکوهیده و سرمایه‌داران عناصری وابسته به حاکمیت و زالو صفت شمرده می‌شدند. این نگرش نسبت به فعالان اقتصادی تا سال‌های بعد از انقلاب ۵۷ نیز ادامه داشت؛ تا به مرور گفتمانی نو شکل گرفت و تولید و ایجاد ارزش افزوده را امری مقدس و نیازمند سرمایه‌گذاری دانست و صاحبان تولیدی‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کارآفرین نامیده شدند و بخش خصوصی نیز مجال فعالیت و رقابت سالم و شفاف اقتصادی یافت.
لکن در سالهای اخیر تمامی ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش نموده‌اند تا با اقداماتی تشویقی در ترویج فرهنگ و نگاه مثبت به فعالان اقتصادی به عنوان ستون‌های اقتصاد ملی گام‌هایی موفق بردارند و سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی به صراحت توسط مقام معظم رهبری به این امر پرداخته است.
در بند 20 سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به صراحت موضوعاتی همچون ایجاد ارزش‌افزوده، تولید ثروت، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد از اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی و اموری شایسته تقدیر تلقی شده‌اند و در بند 21 نیاز به گفتمان‌سازی و ترویج ابعاد اقتصاد مقاومتی از طریق محیط‌های علمی، رسانه‌ای و آموزشی تصریح شده است.

لذا موسسه مطالعات خلیج‌فارس به عنوان دبیرخانه دائمی طرح سراسری برند ملی، اقتدار ملی، پس از برگزاری پنج رویداد بزرگ صنعتی و اقتصادی با موضوع توانمندسازی اقتصاد ملی و با حضور مقامات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی، کارآفرینان، دانشگاهیان و اصحاب رسانه و براساس بندهای 20 و 21 سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در نظر دارد ششمین گردهمایی بزرگ مسئولان دولت و مدیران بنگاه‌های برتر اقتصاد ایران را با عنوان جشنواره ملی حـاتـم (حمایت از تولید ملی) دی ماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین-المللی صدا و سیمای ج. ا. ا برگزار نماید.
از آنجا که ایرانیان در تمامی ادوار تاریخ جوانمردی و بخشایندگی را ستوده‌اند و فارق از هرگونه قومیت‌گرایی و تعصب، انسان‌هایی را که منشا آثار خیر و صلاح در زمانه خود بوده‌اند تجلیل نموده‌اند؛کلمه حاتم که در فرهنگ ما ایرانیان با نام جوانمردی سخی و بلند نظر با نام ٬حاتم طایی٬ پیوند خورده است و به اختصار (حـمایت) ( از ) (تـولید) (مـلی) را نمایش می‌دهد برای این طرح برگزیده شده است.
این طرح بر آن است تا بتواند فصل مشترکی باشد میان بخش‌های حامی تولید رقابت‌پذیر ملی، که با ایجاد فرصت،زیرساخت و تسهیلات مناسب در این امر می‌کوشند و بنگاه‌های اقتصادی موفق کشور که از طریق خلق ارزش افزوده در راستای ارتقای کیفیت محصولات و خدمات خود و جلب اعتماد مصرف‌کنندگان داخلی و بین‌المللی تلاش می‌کنند و می‌کوشیم بازتعریفی داشته باشیم از درون‌زایی و برون‌گرایی مد نظر اقتصاد مقاومتی.