دومین آیین بزرگداشت روز ملی خلیج فارس

  • تاریخ برگزاری

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

  • محل برگزاری:

    سالن همایش‌های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی

روز ملی خلیج فارس مصادف است با سالروز اخراج نیروهای اشغالگر و متخاصم پرتقالی از تنگه استراتژیک هرمز و به نوعی یادآور رشادت فرزندان این سرزمین است در دفاع از حریم امن ایران دلیرپرور در مصافی نظامی و در دورانی که ما همواره در معرض تهاجم خصم قرار داشتیم از شمال و جنوب این آب و خاک.

روزی که بر خلاف بزرگداشت‌های معمول در تقویم ایران عزیز،  نام فرد خاصی را تداعی نمی کند و بزرگی اش نیز عاریه‌ای از بزرگی دیگری نیست. روز خلیج فارس، فرصتی است برای نشان دادن اشتراک تمامی ایرانیان از هر دین، قبیله و باوری چرا که ردپای هیچ نژاد و قومیتی نداشته و به هیچ رنگ و زبان و دین خاصی تعلق ندارد و به نوعی یک استثناست. دهم اردیبهشت، بدون هیچ انتسابی،  ویژه غیرت ملی و تمامیت ایرانیان است.

امروز که به همت دلیرمردان ایران در صحنه های نظامی و به مدد حضور مقتدرانه نیروهای مسلح در مرزهای این سرزمین آرامش و امنیت کامل برقرار است و به فرموده مقام معظم رهبری « امروز عرصه‌ی اقتصاد، به‌خاطر سیاستهای خصمانه‌ی آمریکا، یک عرصه‌ی کارزار است، یک عرصه‌ی جنگ است، جنگی از نوع خاص. در این عرصه‌ی کارزار، هر کسی بتواند به نفع کشور تلاش کند، جهاد کرده است..» (1)  فرصت مغتنمی است تا در سالروز ملی خلیج فارس و با هدف دفاع از تمامیت این آب و خاک  به مولفه های مورد نیاز برای برون رفت پیروزمندانه از این مخمصه و جنگ تحمیلی نوین بپردازیم که جز با مجاهدت و همدلی یکایک مردم ایران اسلامی میسر و مقدور نخواهد بود.

با نگاهی خردمندانه به فرمایشات رهبر انقلاب آنجا که میفرمایند « امروز هر کسی بتواند به اقتصاد کشور کمک بکند، یک حرکت جهادی انجام داده است. این جهاد است؛ البتّه جهادی است که ابزار خودش را دارد، شیوه‌های مخصوص خود را دارد، باید این جهاد را همه با تدبیر مخصوص خود و سلاح مخصوص خود انجام بدهند.» (2) و در جای دیگری که تاکید می نمایند «  اگر عزم ملّی بود، اگر مدیریّت جهادی بود، اقتصاد هم پیشرفت میکند، فرهنگ هم پیشرفت میکند؛ و ملّتی که اقتصاد پیشرفته داشته باشد و فرهنگ پیشرفته داشته باشد، در اوج قرار میگیرد و تحقیر نمیشود.»(3) میتوان به سادگی به این مهم پی برد که در زمانه کنونی فتوای ولی امر مسلمین جهان، جهاد در حوزه اقتصاد است که این مهم مدیرانی را میطلبد که در این کارزار مجاهدانه خویشتن را وقف توسعه و آبادانی این آب  و خاک نمایند تا بتوان به قله های رفیع اقتصادی و فرهنگی در سطح منطقه و جهان دست یافت.

لذا دبیرخانه  دائمی مراسم بزرگداشت روز ملی خلیج فارس با مشارکت  و حمایت معنوی مجمع مشورتی توسعه استان های سازمان برنامه و بودجه با توجه به رسالت خود که دفاع از مضامین هویت بخش ملی و فرامین فرمانده کل قوا می باشد، در نظر دارد پس از برگزاری موفق اولین دوره این رویداد ملی در اردیبهشت ماه سال 1395 در سالن همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی که با محوریت جهاد فرهنگی محقق شد در سال آینده این رویداد را با رویکرد جهاد اقتصادی و بازتعریف مولفه های مدیریت جهادی در عرصه اقتصاد مقاومتی برگزار نماید.